Letný roadtrip po Slovinsku a Chorvátsku

Dokonalá dovolenka len na skok od Slovenska alebo roadtrip po Slovinsku a Chorvátsku

1. deň roadtripu: Maribor a Ptuj – malé slovinské poklady

Priznám sa, že dovolenka pri mori nie je mojím favoritom. No povedala som si, že štyri dni pri vode zvládnem. A práve preto sme si naplánovali roadtrip po Slovinsku a Chorvátsku so zastávkou v Záhrebe a na ostrove Krk

Hlavné námestie v Maribore v Slovinsku

Pri rieke Dráve v Maribore

Čo vidieť v Maribore

Do Slovinska to máme zo Slovenska autom naozaj kúsok. Ani sme sa nenazdali a už sme boli v Maribore. Maribor je druhé najväčšie mesto Slovinska a za krátku návštevu určite stojí. Centrum je maličké, prejdete ho za hodinku úplne pohodlne, a to možno stihnete aj nejakú kávičku a koláčik. Najviac ma tu zaujalo nábrežie rieky Drávy, na ktorom sa vyhrievali kŕdle labutí, a rovnako zaujímavá je aj židovská štvrť. Synagóga bola, bohužiaľ, zatvorená. Okrem toho, najkrajšie fotky si v Maribore spravíte z ružového mosta. Navyše, pred ním aj pod ním nájdete podniky so skutočne čarovnou atmosférou.

Madrid treba spoznávať všetkými zmyslami. Prečítajte si aj článok Madrid – mesto farieb a viva la vida.

Maribor a rieka Dráva v Slovinsku
Maribor a rieka Dráva

Na moste v slovinskom Maribore

Prečo navštíviť aj Ptuj?

Ptuj je jedným z najstarších miest v celom Slovinsku. Nachádza sa iba 27 kilometrov juhovýchodne od Mariboru. Jeho uličky dýchajú históriou a dostanete sa nimi k hradu, odkiaľ je krásny výhľad na okolie. Opäť naň nepotrebujete obzvlášť veľa času. My sme oba mestečká navštívili v jeden deň. Ráno sme vyrazili z Bratislavy a večer sme už zaspávali v Záhrebe. Prečo práve tam? Pretože Záhreb je úžasný!

Slovinské mestečko Ptuj

Výhľad z hradu Ptuj v Slovinsku
Výhľad z hradu Ptuj

2. deň roadtripu: Záhreb – mesto prekvapení

O Záhrebe som niekoľkokrát počula ako o krásnom meste. Napriek tomu nepatril k destináciám, ktoré som mala na svojom cestovateľskom liste. Avšak mala som mať. Mesto ma dostalo hneď ráno, keď sme sa vybrali na trh Dolac na rannú kávu s miestnymi ujami. Len kúsok od katedrály obklopení čerstvým ovocím a zeleninou sme si vychutnávali smiešne lacné raňajky. A to len kúsok od hlavného námestia, ktorému dominuje socha bána Jelačiča. Neďaleko sa nachádza rušná ulica Tkalčićeva so zaujímavými podnikmi. Nájdete tu aj sochu spisovateľky Marie Jurič Zagorky, ktorej Gričskú čarodejnicu a Plamene inkvizície som ako tínedžerka čítala asi päťkrát.

Na ulici Tkalčićeva v Záhrebe s Mariou Jurič Zagorkou, Chorvátsko
Na ulici Tkalčićeva v Záhrebe s Mariou Jurič Zagorkou

Múzeum rozchodov v Záhrebe

Potom sme po schodoch popri maličkej vinici vyšli do Horného mesta. Okrem námestia sv. Marka a rovnomenného kostola tu môžete navštíviť aj veľmi kuriózne múzeum Museum of Broken Relationships. Ľudia doň posielajú predmety, ktoré symbolizujú rozpad ich vzťahu aj spolu s príbehom. Napočudovanie sme tu strávili viac ako hodinu a prehliadku múzea sme si skutočne užili.

Kostol svätého Marka v Záhrebe

Z múzea sme vyšli práve včas, aby sme mohli sledovať streľbu z dela z veže Lotrščak. Keďže som o tejto akcii nič nečítala, pokojne sediac na múriku, som skoro zletela do Dolného mesta bez použitia lanovky. Výbuch to bol totiž poriadny! Môžete si ho vychutnať každý deň o 12:00. Samotná veža je najlepšie zachovaným objektom obranného systému mesta a z rozhľadne je nádherný výhľad na Záhreb a okolie.

Trh Dolac a katedrála v Záhrebe v Chorvátsku
Trh Dolac a katedrála v Záhrebe

Neďaleko veže nájdete krásne zákutie s vonkajšími barmi a živou hudbou. V lete tu dokonca frčalo aj letné kino. Ak chcete uniknúť od rušných uličiek a podnikov, v Záhrebe to nie je problém. V centre mesta je príjemná botanická záhrada s voľným vstupom. Okrem toho tu nájdete súbor niekoľkých na seba nadväzujúcich parkov známych ako Zelená podkova. Ak patríte k milovníkom cintorínov ako ja, nenechajte si ujsť architektonicky pôsobivý cintorín Mirogoj. Cintorín patrí k najkrajším v Európe. Zaujímavosťou sú aj zrekonštruované plynové lampy, ktoré rozžiaria mesto po zotmení a prenesú vás na chvíľu do minulosti. Alebo môžete hľadať v uliciach Slnko a planéty v pomernej vzdialenosti, v akej sa nachádzajú aj vo vesmíre.

3. – 5. deň roadtripu: Ostrov Krk a Stará Baška

Neskôr sme zo Záhrebu zamierili k moru – na ostrov Krk do Starej Bašky. Práve tu moji rodičia už niekoľko rokov trávia každé leto. A už sa im ani nečudujem. More krásne, pláž asi päť krokov od terasy a ľudí minimum. Je to totiž najvzdialenejší kút ostrova. Nočný život tu tým pádom nečakajte. Autom sa však rýchlo dostanete do mesta Krk, ktoré je veľmi pekné, historické, plné festivalov a fantastických rybičiek a kalamárov. Aj my sme v ňom strávili jeden skvelý deň. Na pláži som vydržala oddychovať presne dva a pol dňa. A potom sme sa už opäť vybrali spoznávať krásy Slovinska.

V prístave v meste Krk na chorvátskom ostrove Krk
V prístave v meste Krk na ostrove Krk

6. deň roadtripu: Jaskyňa Postojna a hrad Predjama

Neďaleko slovinsko-chorvátskych hraníc ležia najkrajšie jaskyne EurópyPostojnska a Škocjanska jama. Rozhodli sme sa navštíviť prvú spomínanú. Ponúka zážitok v podobe jazdy vláčikom a pešiu prechádzku veľkolepou podzemnou sieťou tunelov, pasáží a galérií. S dĺžkou 24 km je druhou najdlhšou jaskyňou v Slovinsku. Len deväť kilometrov od jaskyne sa v skalách ukrýva Predjamský hrad z 13. storočia. Vyzerá ako vystrihnutý z knihy o drakoch a princeznách a jeho časť je vytesaná priamo v skale. Hoci tento typ turistických atrakcií veľmi neobľubujem, musím sa priznať, že návštevu jaskyne aj hradu som si veľmi užila. Vstup do oboch atrakcií si môžete kúpiť v zľave online.

Hrad Predjama v Slovinsku

7. a 8. deň roadtripu: Priezračná voda jazera Bled a Ľubľana

Nasledujúceho dni sme mali v pláne hlavné mesto – Ľubľanu a jazero Bled s hradom. Obe destinácie stoja minimálne za celodennú návštevu. Ľubľana je naozaj krásne a príjemné mesto, plné pouličných muzikantov a trhov. Okrem iného sme tu zistili, že krémeš je slovinským národným dezertom. Jazero Bled s rovnomenným hradom nám však vyrazili dych. Voda úžasnej modrej farby, po ktorej sa môžete plaviť na loďke či zaplávať si vo vyhradenom kúpalisku. Alebo sa len tak prechádzať po brehu.

A ak vám to nestačí, určite si nenechajte ujsť ani hrad, z ktorého je nádherný výhľad. Avšak aj jeho interiér a členitý exteriér stoja za to! Vstupné stojí 11 eur.

Jazero Bled v Slovinsku počas nášho roadtripu
Jazero Bled v Slovinsku
Pri jazere Bled v Slovinsku

Tento roadtrip po Slovinsku a Chorvátsku určite nebol náš posledný. Obe krajiny majú čo ponúknuť a nemyslím tým len dovolenku pri mori.

Viac cestovateľských článkov si môžete prečítať v sekcii Na cestách.