Ilustrovaný atlas neuveriteľných faktov o zvieratách

Ak sa vám nadpis tejto recenzie zdá nezmyselný – aké fakty by už len mohli byť pôvabné? – nie, nie je tomu tak. Rozhodla som sa použiť tento oxymor zámerne.

Nedajte sa odradiť dlhým názvom knihy Ilustrovaný atlas neuveriteľných faktov o zvieratách, radšej sa nechajte unášať milými ilustráciami. Ich autorkou a zároveň i autorkou textu je architektka a ilustrátorka zo Štokholmu – Maja Säfströmová. Ako sa v závere knihy píše: „Celý svet ju pozná vďaka jej svojským kresleným zvieratkám.“ Možno i preto sa vydavateľstvo Albatros, ktoré nesie hrdo názov po veľkom morskom vtákovi, rozhodlo vydať túto malú knihu.

V úvode sa autorka prihovára čitateľovi, ktorému zároveň vysvetľuje, prečo na zhruba 120 stranách hovorí práve o týchto zvieratách. Svoj výber podmieňuje len tým, že týchto 56 zvierat patrí k jej obľúbeným. Zmysel pre humor nechýba ani na ďalších stranách knihy v samotných faktoch o zvieratách.

Každému živočíchovi venuje dve strany, na ktorých je dominantné jeho výtvarné stvárnenie a až potom prichádzajú na rad fakty. Niekedy je informácia len jedna, inokedy ich je viac. Podľa toho, či má zviera vo svojom živote niečo, o čom sa medzi nami ľuďmi hovorí len málo. To, že vás môžu uštipnúť len samičky komára, to ste asi vedeli. Ale nakoľko je vám známy fakt, že predtým, ako vás začnú cicať, vás ešte aj ocikajú? Alebo vám konečne začne dávať lepší zmysel prirovnanie „smrdieť ako cap“. Capkovia totiž, aby boli pre svoju vyvolenú kozu príťažlivejší, si ocikajú bradu. Vedeli ste, že v ríši zvierat je hneď niekoľko druhov, ktoré nevedia cúvať? Alebo že rekordný slepačí let je 13 sekúnd? Na tento fakt obdivne zareagovali moji synovia, ktorí nezabudli dodať, že je to o sekundu viac ako prvý let bratov
Wrightovcov. A keď sme už pri deťoch, tie budú knihou nadšené. Určite tam nájdu niečo, o čom ešte nepočuli. Odporúčam prečítať vždy jedno – dve zvieratá. Diskusia sa rozprúdi sama. Mám to odskúšané!